Interview
02 april 2024

Interview team Zorgnet: ‘Beheer is retesaai…voor de buitenwereld!’

Iets vertellen over het technisch beheer van GERRIT? De collega’s van team Zorgnet keken in eerste instantie een beetje bedenkelijk bij deze vraag. “Ons werk is retesaai”, aldus Gijs Celie, netwerkbeheer. “Voor de buitenwereld tenminste”, voegt hij er snel aan toe. Collega Jan Roelof Reitsema vult aan: “De meeste mensen kennen ons niet en dat is eigenlijk een goede zaak. Dat betekent namelijk dat we ons werk goed doen!”

Het team bestaat op dit moment uit vier collega’s. Naast Gijs en Jan Roelof zijn dat systeem- en functioneel beheerder Jarko Brouwer, en netwerkbeheerder Patrick Zijlstra, schakel tussen zorgnetbeheer en de Servicedesk van GERRIT. In het afgelopen jaar had team Zorgnet grote en kleine klussen te klaren én moesten werkzaamheden anders worden verdeeld toen collega René na jaren afscheid nam van GERRIT. “We moesten onszelf even opnieuw ‘uitvinden’. Inmiddels hebben we alles weer mooi op orde en kunnen we tijd maken om nieuwe zaken op te pakken.”

Gijs vertelt: “We hebben een team met vier compleet verschillende karakters, maar alles loopt gesmeerd. We zijn erg goed op elkaar ingespeeld en bewaren met elkaar de kalmte, ook bij eventuele storingen. Iedereen heeft zijn eigen rol en weet precies wat er moet gebeuren.” Patrick vult aan: “Ook de samenwerking met de andere teams binnen GERRIT is daarin fijn. Bijvoorbeeld met de Servicedesk, zij helpen ons bij het informeren van de klanten. Niet alleen bij storingen, maar ook als we onderhoud moeten uitvoeren.”

Gijs: “De techniek an sich is misschien niet zo spannend, maar alles goed werkend en draaiend houden zodat de zorgverleners in het Noorden zonder problemen kunnen werken, dát maakt het interessant.” Jarko vult aan: “Ik kwam uit een grote organisatie waar voor elk onderdeeltje een aparte afdeling was. Hier komen juist alle werkzaamheden voorbij. In het begin was het wennen en kwam er best veel op me af, maar nu vind ik het prettig werken. Ons team is klein, maar we weten wel van elkaar waar we mee bezig zijn en wat er speelt, dat gevoel krijg je bij zo’n grote organisatie niet.”

Learning netwerk

Het hele netwerk is ingericht als ‘learning netwerk’: is er een storing? Dan lost het team deze op én evalueert het daarna. “Elk incident analyseren we: wat is er gebeurd en hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen? We hebben geen kritieke punten in ons netwerk en de diensten die daar overheen gaan. Dus de kans op grote verstoringen is erg klein. Maar verbeterpunten zien we wel, we zijn wat dat betreft onze grootste criticaster.” Niet gek dus dat het team doorlopend bezig is met kleine of grotere verbeteringen. Van securityscans tot de NIS2, en van redundante verbindingen tot verdere uitbreiding van de monitoring.

Bijna drieduizend sensoren

Het Zorgnetwerk van GERRIT kent vele sensoren die meten of alles nog naar behoren werkt. “Ik denk dat we er nu bijna drieduizend hebben”, zegt Jan Roelof. Wat meten die sensoren eigenlijk? Gijs: “Van alles. Loopt er ergens een harde schijf vol, dan krijgen we voortijdig een seintje. Maar we hebben ook sensoren die meten of de lichtsterkte wel hoog genoeg is, of de temperatuur in alle apparatuur wel in orde is.”

En daarmee kan het team proactief het hele Zorgnet onderhouden. Jan Roelof: “Wij zien vaak al eerder dan de klant dat er iets aan de hand is. Vorig jaar zagen wij bijvoorbeeld dat een aantal switches te warm werden. We hebben toen het betreffende ziekenhuis gebeld met de vraag of er bij hen iets aan de hand was. In eerste instantie gaven ze aan dat er niks was gebeurd, maar na een kwartiertje kregen we een belletje terug: de koeling was uitgevallen waardoor de temperatuur inderdaad hoger was geworden. Daarmee bieden we onze klanten écht meerwaarde en service.”

En die service en dat hart voor de zorg? Die zit soms in hele kleine dingen. Zoals die keer dat Revalidatie Friesland een grote groep kinderen met een beperking over de vloer had voor een speciale (landelijke) gamemiddag. En ze er al snel achter kwamen dat ze daar niet genoeg bandbreedte voor hadden. Eén telefoontje naar GERRIT en binnen een paar minuten was een upgrade geregeld. “Dat is echt mooi, dat je service kunt leveren en dat het ook nog maatschappelijke impact heeft!”