In dit jubileumjaar van GERRIT – we bestaan een kwart eeuw! – zetten we elke maand een onderwerp of participantengroep in het zonnetje. In januari is dat ‘de patiënt’. Want alhoewel de patiënt niet rechtstreeks betrokken is bij ons werk, is de patiënt wel waar wij het allemaal voor doen. We willen betere en efficiëntere zorg, de juiste zorg op de juiste plek op het juiste moment en meer regie voor de patiënt!
GERRIT werkt daarom nauw samen met vertegenwoordigers van patiënten. Zoals bijvoorbeeld met Zorgbelang Groningen. Graag zetten wij deze organisatie even in het zonnetje!
Samen met de mensen om wie het gaat
Zorgbelang Groningen zet zich in voor toegankelijke, betaalbare en kwalitatief goede zorg en ondersteuning voor alle Groningers. Deze zorg en ondersteuning sluit aan bij hun wensen, behoeften en ervaringen. Zodat iedereen – ook met een chronische ziekte of beperking – kan blijven meedoen in de samenleving met een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven.
Als belangenbehartiger werken we vóór patiënten, cliënten, naasten en mantelzorgers, maar vooral mét hen. Want: goede zorg en duurzame oplossingen voor de zorg bereik je alleen samen met de mensen om wie het gaat. Dat is onze overtuiging, ervaring en onze boodschap naar andere partijen in de zorg.
Gelijkwaardige stem
Al onze activiteiten zijn dan ook gericht op een gelijkwaardige stem en positie van zorggebruikers. Zowel individueel, binnen de spreekkamer, als collectief, bij ontwikkelingen in en innovatie van de zorg. Patiënten, cliënten, naasten en mantelzorgers: zij weten – uit ervaring – wat ze nodig hebben en waar het beter, anders en/of goedkoper kan in de zorg.
Ontwikkelingen Zorgbelang Groningen
Zorgbelang Groningen wil verder groeien naar een ondernemende, pro-actieve en flexibele organisatie die met haar dienstverlening inspeelt op ontwikkelingen in zorg, welzijn en maatschappelijke dienstverlening. Alleen dan blijft Zorgbelang een relevante organisatie die meerwaarde biedt aan haar stakeholders. Hieronder een overzicht van een aantal ontwikkelingen én hoe we daar met onze dienstverlening op in (willen) spelen.:
Ontwikkelingen/trends | Dienstverlening Zorgbelang |
Meer eigen regie en zelf oplossend vermogen bij burgers |
|
Meer aandacht voor preventie en lifestyle bij burgers en professionals |
|
Grotere rol voor ervaringen/ervaringsdeskundigheid in de ontwikkeling en uitvoering van beleid van overheden, zorgaanbieders en verzekeraars |
|
Versterking patiënten-/cliëntenrechten |
|
Versterking onafhankelijke cliëntondersteuning bij gemeenten/zorgaanbieders |
|
Versterking van burger- en cliëntparticipatie bij zorgaanbieders
|
|
Zorg dichtbij en andere ontwikkelingen in de zorg (eHealth, PGO) |
|